Aktuálně z Renocaru

Proč používat zimní pneumatiky?

Zima klepe na dveře a přezouvání se blíží. My jsme připraveni! A co vy?

PROČ POUŽÍVAT ZIMNÍ PNEUMATIKY


+420 810 888 105

Provozní doba Říjen - všechny soboty 9:00 -15:00 hodin.

Posílený provoz sobota 21. a 28.10.2017.


Základní výhody konstrukce zimních pneumatik 

  • Speciální směs pryže obohacená o siliku a další látky zlepšuje mechanické vlastnosti pneumatik za nízkých teplot. 
  • Bohatě lamelovaný dezén, vybavený hlubokými kanálky, pro účinný odvod vody z dezénu. 
  • Systém drobných lamel zvětšuje kontaktní plochu s podkladem a zvyšuje adhezi při rozjezdu a brždění na ledu či sněhu. 

Zimní pneumatiky se standardně označují písmeny M+S, tedy „mud and snow“ neboli „bláto a sníh“. Tento symbol vyražený na bočnici pneumatiky potvrzuje, že pneumatika je vhodná a určená do sněhu, bláta či sněhové břečky, a to v rozsahu všech zimních teplot. Tento symbol ovšem nevypovídá nic o výkonu a reálných vlastnostech konkrétní zimní pneumatiky.

Kvalita pryžové směsi a konstrukce pneumatiky je klíčová vzhledem k jízdním vlastnostem pneumatiky. Zimní pneumatiky osvědčených výrobců mají neporovnatelně lepší vlastnosti na sněhu a ledu, než pneumatiky výrobců orientovaných pouze na nízkou cenu. S levnými zimními pneu sice zabrzdíte pravděpodobně dříve než na letních pneumatikách, nedosahují však dostatečných bezpečnostních výsledků v porovnání s pneumatikami kvalitních a ověřených značek.

 

Nejdůležitější důvody pro používání zimních pneumatik


  • Zvýšená bezpečnost provozu ve všech zimních podmínkách. 
  • Zlepšení jízdních vlastností vozidla. 
  • Zákonné omezení pro jízdu na letních pneumatikách v zimních podmínkách. 
  • Aktivní bezpečnostní prvky automobilů počítají s použitím zimních pneumatik za nízkých teplot a snížené adheze. 
  • Jízda na letních či celoročních pneumatikách navíc nepředstavuje finanční úsporu vzhledem k faktoru bezpečnosti a poměrného opotřebení. 

Někteří řidiči se mylně domnívají, že nákupem celoročních pneumatik ušetří na pořizovacích nákladech. Tato úvaha se zdá správná, ale pouze do okamžiku, než zohlední kilometrovou výkonnost pneumatik. Letní pneumatika má kilometrový nájezd zhruba 40 000 km, zimní 20 000 km a celoroční 28 000 km.

Ze zákona plyne povinnost používat v zimě pneumatiky s hloubkou drážek min. 4 mm na všech kolech. Tím se problematika kilometrového nájezdu celoročních pneumatik ještě prohlubuje. V praxi díky tomu může docházet k situacím, kdy celoroční pneumatiky se vzorkem ojetým na 4 mm již nevyhovují normám pro nadcházející zimní období, ale v létě by se na nich přitom dalo ještě jezdit. Praktickým příkladem nákladové neefektivnosti pak může být motorista, který nakoupí za 8 let 4 páry celoročních pneumatik a přitom během těchto 8 let ojede na minimum pro letní období pouze 2 páry.

Riskovat s nevhodným obutím na zimu se nevyplatí. Z testů výrobců pneumatik je jasně vidět, že kvalitní zimní pneumatiky výrazně lépe akcelerují, zatáčí a brzdí na sněhu a ledu. Technologie výroby stále nepokročila tak daleko, aby nabídla pneumatiky, vhodné do všech teplot a povětrnostních podmínek.

 

Rychlostní index zimních pneumatik


U zimních pneumatik může být jejich rychlostní index nižší, než je uvedeno v TP. Rychlost jízdy však musí být přizpůsobena této nižší hranici. Maximální konstrukční rychlost, při použití takových zimních pneumatik, by dle vyhlášky 341/2002 Sb. měla být vyznačena v zorném poli řidiče.

Kdy přezout?

Obecné pravidlo zní, že na zimní pneumatiky by se mělo přezout při dlouhodobějším poklesu teplot pod 7°C

  • Základním obecně uváděným pravidlem je, že zimní pneumatiky by měly přijít ke slovu v období, kdy se začíná dlouhodoběji držet teplota pod hranicí 7°C.
  • Kromě toho tu samozřejmě máme i příslušnou legislativu, která říká, že zimní pneumatiky jsou u nás povinné od 1. listopadu do 31. března. Tato povinnost má své trochu vágnější podmínky – např. že se na silnici musí vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, popř. že se takový výskyt dá předpokládat.  

+420 810 888 105

Kontaktní formulář