Již na konci roku 2018 představilo BMW Motorrad úspěšnou strategii automobilové řady M také v kategorii motocyklů a od té doby nabízí speciální M výbavu a díly M Performance. Nové BMW M 1000 R, zkráceně označované jako M R, je po superbiku M 1000 RR druhým M modelem BMW Motorrad slavícím svou světovou premiéru: M Roadster.
V jubilejním roce 50. výročí společnosti BMW M GmbH se BMW Motorrad s novým modelem M R rovněž hlásí k dynamické filozofii nejvýkonnějšího písmene na světě: M je celosvětovým synonymem závodních úspěchů i fascinace vysokovýkonnými modely BMW a je určeno zákazníkům s mimořádně vysokými nároky na výkon, exkluzivitu a individualitu.
S motorem o výkonu 154 kW (210 k), pohotovostní hmotností pouhých 199 kg s plnou nádrží, podvozkem a aerodynamikou navrženou jak pro dynamické svezení na okresních silnicích, tak pro rychlá kola na závodním okruhu přináší nové M R dynamický zážitek z jízdy v segmentu roadsterů, který byl dříve vyhrazen čistokrevným superbikům.
Nové M R je vybaveno vylepšeným vodou chlazeným řadovým čtyřválcem, který vychází z pohonné jednotky modelu S 1000 RR. Jeho maximální výkon činí 154 kW (210 k) při 13 750 1/min, což je o 33 kW (45 k) více než u modelu S 1000 R. Maximální točivý moment 113 Nm nastupuje při 11 000 1/min (S 1000 R: 114 Nm při 9250 1/min). V porovnání s modelem S 1000 R je omezovač otáček modelu M R nastaven na 14 600 1/min. Zvýšený záběr zadního kola při všech rychlostních stupních zajišťuje také zkrácený sekundární převod díky použití pastorku se 47 zuby (S 1000 R: 45 zubů). Kromě toho jsou převodové poměry 4., 5. a 6. rychlostního stupně kratší, což také prospívá zátahu a trakci zadního kola.
Kromě technologie pohonu a podvozku byla rozhodujícím bodem v technických specifikacích modelu M R také aerodynamika. Nové M R dostalo na přední kapotáž M křidélka s cílem dosáhnout ještě rychlejších časů na závodním okruhu a co nejlepší jízdní stability ve vysokých rychlostech. Již při rychlosti 160 km/h zatěžují díky vytvářenému aerodynamickému přítlaku přední kolo dalšími 11 kg. Poněkud zvýšenému aerodynamickému odporu způsobenému mírně zvětšenou dodatečnou čelní plochou a tvarem M křidélek vývojáři BMW Motorrad čelili odpovídajícím aerodynamickým krytem před přístrojovým panelem, dodávaným v kombinaci s paketem M Competition.
Odpružení a podvozek nového M R vychází z modelu S 1000 R, jehož hlavním prvkem je hliníkový mostový rám. U modelu M R je přední kolo vedeno obrácenou teleskopickou vidlicí s průměrem pístů 45 mm v provedení „All black“, tedy skutečně celočerném. Vidlice upside-down je vybavena takzvanými vložkami s uzavřenými kazetami, které jsou oddělené od hydraulických systémů pístů. Další novinkou modelu M R je dodatečná nastavitelnost předpětí vidlice ve spojení se standardně dodávaným systémem Dynamic Damping Control (DDC).
Kromě toho je vidlice modelu M R vybavena horní trojitou svorkou s důmyslně vyfrézovanou objímkou řídítek a širšími černými hliníkovými řídítky, než jaké byly dříve k vidění na modelu S 1000 R, na nichž je laserem vygravírovaný nápis „BMW M 1000 R“. Novinkou u modelu M R jsou také zpětná zrcátka umístěná na koncích řídítek z kovaného hliníku. Upraveny byly rovněž „nohy“ vidlice, které jsou nyní navrženy tak, aby se do nich vešly nové M brzdové třmeny. Dalším novým prvkem modelu M R je nastavitelný tlumič řízení.
Po modelu M 1000 RR je nové M R druhým motocyklem BMW, který je vybaven M brzdovou soustavou. Brzdy byly navrženy přímo na základě zkušeností s brzdami závodních strojů BMW Motorrad v mistrovství světa superbiků. Modře lakované brzdové třmeny se vyznačují známým M logem.
Spolu se dvěma 5 mm silnými brzdovými kotouči o průměru 320 mm a černě lakovanými hliníkovými držáky brzdových kotoučů představuje brzdový systém vybavený novou ruční radiální brzdovou pumpou v současnosti vrchol vývoje brzdových systémů v oblasti silničních strojů. Nové M R je již ve standardu vybaveno velmi lehkými kovanými hliníkovými koly. V rámci paketu M Competition jsou k dispozici exkluzivní M karbonová kola s nově navrženými pásky na ráfku.
Nová funkce Brake Slide Assist je důležitou a velmi užitečnou inovací, zejména pro jezdce na závodních tratích. Umožňuje jezdci při brzdění najet do zatáčky s konstantním skluzem.
Přístrojový panel nového M R má stejný základní design a úvodní M animaci jako M RR. Aktivační kód, který je součástí volitelné výbavy (součást paketu M Competition), lze použít k poskytnutí komplexního datového materiálu pro použití M GPS stopek a GPS senzoru zasílajícího údaje do přístrojů (originální příslušenství pro motocykly BMW Motorrad) přes rozhraní OBD přístrojového panelu.
Ještě více než S 1000 R je nové M R s vylepšenou technologií podvozku a dosud nejvýkonnějším motorem použitým v dynamickém roadsteru od BMW Motorrad nekompromisně navržen pro sportovní jízdu – ať už na okresních silnicích, nebo na závodním okruhu. M R je vrchol toho, co je v současnosti v segmentu roadsterů možné. Proporce M R jsou ultrakompaktní, sportovní a trojrozměrně navržené plochy jsou vzrušující a dynamické současně. Štíhlé, útlé a mimořádně agresivní M R vypadá zepředu neobyčejně osobitě díky novým M křidélkům. Zásluhou světelného podpisu, který je jakousi obdobou automobilové masky chladiče ve tvaru ledvinek, je navíc nové M R zepředu jasně rozpoznatelné jako motocykl BMW.
Dynamicky navržený vzhled nového M R se odráží také v jeho barevném pojetí. Kombinace světle bílé pastelové barvy a trikolory M Motorsport dodává základní variantě M R mimořádně lehký, sportovní a jezdecky přívětivý vzhled, zatímco barevné schéma černá metalíza Blackstorm/trikolora M Motorsport, které je součástí paketu M Competition, znamená absolutní výkon a dynamiku.
Pro ty, kteří stále nejsou spokojeni se standardně vybaveným novým M R, a pro znalce závodní technologie a sportovce v jedné osobě nabízí paket M Competition fascinující směsici prvotřídních komponentů. Kromě barevného provedení černá metalíza Blackstorm/trikolora M Motorsport zahrnuje paket M Competition M karbonová kola, M systém stupaček pro jezdce, M karbonové díly, jako je blatník zadního kola a karbonový chránič řetězu, blatník předního kola, kryty nádrže, kryt airboxu s páskami, větrný deflektor, kryt pastorku, paket M sedlo spolujezdce, jakož i M kryt sedla spolujezdce a frézovaný, plně nastavitelný M systém stupaček pro jezdce.