Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace.
Nové BMW M4 Coupé i nové BMW M4 Cabrio nyní ještě intenzivněji zdůrazňují své geny ze světa motorsportu. Zvýšení maximálního výkonu o 15 kW/20 k u modelů BMW M4 Competition Coupé s pohonem M xDrive (kombinovaná spotřeba paliva: 10,1–10,0 l/100 km; kombinované emise CO2: 229–226 g/km) a BMW M4 Competition Cabrio s pohonem M xDrive (kombinovaná spotřeba paliva: 10,3–10,2 l/100 km; kombinované emise CO2: 233–231 g/km), nové přední světlomety, laserová zadní světla, M kovaná kola s novým designem, volanty a čalounění interiéru, stejně jako BMW Operační systém 8.5 jsou hlavními prvky dalšího vývoje v modelovém roce 2024.
Zážehový řadový 6válec s technologií M TwinPower Turbo je k dispozici ve třech výkonových stupních. V rámci konkurence stále nemá obdoby kombinace varianty pohonné jednotky o výkonu 353 kW/480 k se šestistupňovou manuální převodovkou používaná v novém BMW M4 Coupé (kombinovaná spotřeba paliva: 10,1–10,0 l/100 km; kombinované emise CO2: 230–226 g/km). Pohonná jednotka v novém BMW M4 Competition Coupé (kombinovaná spotřeba paliva: 9,9–9,7 l/100 km; kombinované emise CO2: 223–219 g/km) dosahuje maximálního výkonu 375 kW/510 k a přenáší jej na silnici prostřednictvím 8stupňové převodovky M Steptronic s funkcí Drivelogic. V kombinaci s pohonem všech kol M xDrive, kterým jsou vybaveny varianty kupé i kabriolet, zaručuje tato převodovka mimořádně efektivní transformaci výkonu, který je nyní zvýšený na 390 kW/530 k.
Nová provedení BMW M4 Coupé a BMW M4 Cabrio se vyrábějí v továrně BMW Group v Dingolfingu. Celosvětové uvedení nových modelů na trh začne po zahájení výroby v březnu 2024.
Nekompromisní dynamika při každodenních cestách i na závodním okruhu je typickou vlastností modelů BMW M4, což se odráží i v jejich konstrukci. Svalnaté proporce a M specifické konstrukční prvky pro zajištění efektivního přívodu chladicího vzduchu a aerodynamické vyvážení podtrhují jejich status vysokovýkonných sportovních vozů. Jejich dynamický potenciál dává jasně najevo velká vertikální BMW maska ve tvaru ledvinek se sportovními horizontálně uspořádanými dvojitými lamelami typickými pro M, rozšířené blatníky, vytažené prahy s kontrastní leskle černou povrchovou úpravou a spodní nástavce předního a zadního nárazníku.
Jednotlivé varianty se navíc vzájemně odlišují a dávají tím najevo, že každá z nich nabízí vlastní, specifické jízdní zážitky. Například střecha z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP) je standardem pro všechny varianty BMW M4 Coupé. BMW M4 Competition Cabrio s pohonem M xDrive naopak ztělesňuje mimořádně specifickou příležitost vychutnání si výkonů typických pro M pod širým nebem nad hlavou. Propracovaná plátěná skládací střecha s integrovaným pevným panelem kombinuje přednosti pevné skládací střechy se vzhledem klasické látkové. Její elektrický mechanismus umožňuje otevírání či zavírání i během jízdy.
Řadové šestiválcové pohonné jednotky použité v novém BMW M4 Coupé a novém BMW M4 Cabrio kombinují pro motory od BMW M GmbH typickou vysokootáčkovou charakteristiku s nejnovější verzí technologie M TwinPower Turbo. Všechny varianty třílitrových motorů přesvědčují citlivým dávkováním výkonu a vysokým zátahem a točivým momentem až do nejvyšších otáček. Tyto vlastnosti stojí za nezaměnitelnou lineární výkonovou charakteristiku, která byla vždy charakteristickým znakem automobilů BMW M.
Konstrukční prvky motoru přímo vycházejí ze světa motorsportu. Patří mezi ně extrémně tuhý uzavřený blok motoru bez vložek, odlehčený kovaný klikový hřídel a ocelový povlak, který je na stěny válců nanášen nástřikem. Tvar vnitřní části hlavy válců je vyrobený s použitím 3D tisku, který umožnil dále zdokonalit vedení chladicích kanálů, což by nebylo možné realizovat běžnou technologií odlévání kovů. Tímto způsobem se podařilo snížit hmotnost a zefektivnit teplotní regulaci. Stejně jako chladicí systém, je i přívod oleje přizpůsoben speciálním požadavkům provozu na závodním okruhu.
Součástí technologie M TwinPower Turbo jsou dvě jednokomorová turbodmychadla, z nichž každé zásobuje stlačeným vzduchem tři válce. Nepřímý chladič stlačeného vzduchu připojený k nízkoteplotnímu chladicímu okruhu a speciální čerpadla přispívají ke zvýšení výkonu přeplňovaného motoru. Připraveno je také přímé vstřikování High Precision Injection pracující s maximálním tlakem 350 barů, variabilní zdvih sacích ventilů VALVETRONIC a plynulá regulace časování vačkových hřídelů Double VANOS.
Maximální výkon varianty řadového šestiválce, která pohání jak nové BMW M4 Competition Coupé s pohonem M xDrive, tak nové BMW M4 Competition Cabrio s pohonem M xDrive, byl zvýšen z původních 375 kW/510 k na 390 kW/530 k. Této hodnoty dosahuje při otáčkách motoru 6250 min-1. Dále zdokonalený motor dosahuje maximálního točivého momentu 650 Nm v rozšířeném spektru otáček mezi 2750 a 5730 min-1. Výsledkem je ještě plynulejší dodávka výkonu, která dále zvyšuje radost z jízdy zejména při dynamickém stylu jízdy. Zvýšení výkonu bylo dosaženo úpravou řídicí jednotky motoru a jde o další důkaz mimořádného potenciálu tohoto řadového šestiválce vyvinutého společností BMW M GmbH, který je základem pro poháněcí jednotku vozu BMW M4 GT3 určeného pro vytrvalostní závody.
Zatímco nové BMW M4 Competition Coupé s pohonem M xDrive dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy, nové BMW M4 Competition Cabrio s pohonem M xDrive potřebuje k dosažení stejné rychlosti z klidu 3,7 sekundy. Všechny modelové varianty nového BMW M4 Coupé a BMW M4 Cabrio dosahují elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h. Tuto hodnotu lze volitelným paketem M Driver's zvýšit na 290 km/h (u BMW M4 Competition Cabrio s pohonem M xDrive na 280 km/h).
Stejně jako 8stupňová převodovka M Steptronic s Drivelogic, kterou jsou vybaveny všechny ostatní modelové varianty, je i 6stupňová manuální převodovka nového BMW M4 Coupé dokonale přizpůsobena výkonové charakteristice daného motoru. Nejvýkonnější verze řadového šestiválce je navíc kombinována s inteligentním pohonem všech kol M xDrive. Díky tomu mají nové BMW M4 Competition Coupé s pohonem M xDrive a nové BMW M4 Competition Cabrio s pohonem M xDrive vynikající trakci. Tento systém pohonu současně přináší typický pocit z jízdy pro modely M, při rozdělování hnací síly preferuje kola zadní nápravy, mezi nimiž je umístěn variabilní Aktivní M diferenciál. Prostřednictvím menu SETUP má řidič možnost zvolit kromě výchozího nastavení 4WD také režim 4WD Sport, v němž je ještě větší procento točivého momentu směrováno na zadní kola. Po deaktivaci systému DSC je dále k dispozici režim 2WD, tedy ryzí pohon zadních kol.
Mimořádně tuhá karoserie a její pevné spojení s podvozkem vytváří ideální předpoklady pro fascinující agilitu a spontánní reakce na pohyby volantu. Specifické výztuhy karoserie pomáhají tomuto vysokovýkonnému modelu poskytovat pro BMW M typickou kombinaci dynamického, agilního a přesného řízení.
M-charakteristická geometrie a elastokinematika přední nápravy s dvojitými příčnými rameny a pružicí/tlumicí vzpěrou a zadní pětiprvkové nápravy zaručují harmonii mezi extrémní jízdní dynamikou a vyváženými komfortními vlastnostmi u všech variant této modelové řady. U Adaptivního M podvozku je možné prostřednictvím funkce M Setup zvolit jednu ze tří charakteristik. Mezi další součásti podvozku patří posilovač řízení M Servotronic a integrovaný brzdový systém, který je efektivní jak ve spojení se standardními dvoudílnými M brzdami, tak s volitelnými M karbon-keramickými brzdami.
Efektivní sladění všech systémů pohonu, které bylo cizelováno kromě jiného na Nordschleife okruhu Nürburgringu, zaručuje i v běžném provozu mimořádně dynamické a přesné jízdní vlastnosti. V rámci daného segmentu poskytuje jedinečnou podobu radosti z jízdy stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control), jehož součástí je režim M Dynamic Mode spolu s možností nastavení intenzity protiprokluzové funkce M Traction Control v deseti stupních. Ta je pro BMW M4 Coupé k dispozici volitelně, zatímco pro všechny modely Competition je součástí standardní výbavy. Umožňuje řidiči postupně omezovat zásahy systému, aby se například při jízdě na závodním okruhu v bezpečí přiblížil fyzikálním limitům. Funkce M Lap Timer a M Drift Analyser pomáhají podtrhnout dynamický charakter těchto vysokovýkonných modelů na uzavřených tratích.
Různé průměry kol pro jednotlivé nápravy zajišťují při dynamickém průjezdu zatáčkou mimořádně harmonický přenos bočních sil. Nové BMW M4 Coupé i nové BMW M4 Competition Coupé jsou standardně vybavena 18palcovými M kovanými koly z lehké slitiny vpředu a 19palcovými vzadu. Standardní konfigurace BMW M4 Competition Coupé s pohonem M xDrive a BMW M4 Competition Cabrio s pohonem M xDrive obsahuje M kovaná kola z lehké slitiny o průměru 19 palců vpředu a 20 palců vzadu.
Kombinace 19- a 20" M kol z lehké slitiny je na přání dostupná také pro nové BMW M4 Coupé a nové BMW M4 Competition Coupé. Novinkou v nabídce volitelné výbavy pro všechny modelové varianty jsou M kovaná kola z lehké slitiny ve výše uvedených rozměrech s dvojitými paprsky a poprvé se stříbrnou povrchovou úpravou. Jejich lesklé povrchy jim dodávají sportovní, propracovaný a elegantní výraz.
K nezaměnitelnému zážitku z jízdy přispívá také další zdokonalení asistenčních systémů pro automatizovanou jízdu a parkování, které v daném segmentu stanovují nová měřítka. Činnosti asistenčních systémů lze nastavovat také prostřednictvím tlačítka M Mode umístěného na středové konzole. Například ve volitelně dostupném režimu TRACK, který je určen pro jízdu na závodním okruhu, jsou všechny komfortní a bezpečnostní systémy dočasně deaktivovány.
Standardní výbava nového BMW M4 Coupé a nového BMW M4 Cabrio zahrnuje přední a zadní ukazatel vzdálenosti při parkování PDC, systém udržování rychlosti s brzdnou funkcí, varování před čelní srážkou s brzdným zásahem, varování před opuštěním jízdního pruhu s funkcí aktivního návratu a ukazatel rychlostních limitů s indikátorem zákazu předjíždění. Součástí volitelné výbavy pro modely Competition je asistent řízení a udržování v jízdním pruhu s automatickým omezovačem rychlosti a aktivní udržování rychlosti jízdy s funkcí Stop & Go, které jsou součástí výbavy Driving Assistant Professional. Parkovací asistent zajišťuje automatické parkování (vjíždění/vyjíždění z parkovacího místa) a standardně zahrnuje také Couvací asistent.
Přepracované světlomety dodávají přední části nového BMW M4 Coupé i nového BMW M4 Cabrio moderní vzhled. Vnitřní části dále zdokonalených LED světlometů, které jsou nyní součástí standardní výbavy, je ještě výrazněji strukturovaná. Jak potkávací, tak dálková světla jsou nyní tvořena stejným LED modulem. Funkci obrysových světel, světel denního svícení a směrovek přebírají vertikálně orientované LED jednotky ve tvaru šipek. Design nových světlometů působí velmi technicky a dodává přední části vozůvýraz propracovanosti a progresivity.
Na přání jsou k dispozici adaptivní LED světlomety s matrixovými dálkovými světly s neoslňující funkcí. Jsou rozpoznatelné podle modrých ozdobných prvků a disponují režimem svícení ve městě a odbočovacími světly. Městský režim se aktivuje na základě údajů navigace v zastavěných oblastech a zajišťuje při pomalé jízdě lepší osvícení krajnic. Funkce potkávacích světel se zpětně aktivuje po překročení rychlosti 35 km/h. Adaptivní LED světlomety jsou k dispozici také ve variantě M Shadow Line se zatmavenými vnitřními plochami.
Adaptivní LED světlomety jsou kombinovány se zadními světly s vizuálně i technologicky působivým provedení. Tato světla, která jsou k dispozici pro všechny nové verze modelů BMW M4, jsou vybavena laserovou technologií a vyznačují se fascinujícím světelným designem. Laserové diody uvnitř vytvářejí rovnoměrné osvětlení svazků skleněných vláken, jejichž jemná trojrozměrná světelná grafika doplňuje tvar zadních světel. Jde o specifickou verzi technologie, která byla poprvé představena ve speciálním modelu BMW M4 CSL limitovaném na 1000 kusů.
Specifickými prvky určenými výhradně pro individualizaci modelů nového BMW M4 Coupé jsou volitelné grafické motivy v charakteristickém M designu, použité na kapotě motoru a víku zavazadlového prostoru. Toto kontrastní provedení podtrhuje sportovní výraz a je k dispozici v leskle černém nebo červeném provedení. Dalším doplňkem, který může změnit vzhled vozu, je bez příplatku nabízená ocelová střecha s elektricky ovládaným skleněným posuvným střešním oknem. Plechová část střechy je namísto barvy karoserie lakována leskle černou barvou.
Interiér nových vysokovýkonných modelů od BMW M prošel dalším vývojem, jehož cílem bylo dále podtrhnout závodní atmosféru. Nový je design volantu a některých ovládacích prvků, ale použity jsou také nové materiály na palubní desce a obložení interiéru. Poprvé je v nabídce volitelné výbavy M Alcantarový volant se stejným tvarem a funkčními prvky. Oba volanty je možné doplnit vyhříváním.
Součástí M specifických prvků obsluhy je také středový ovládací panel, na němž je umístěn M volič převodovky (nebo řadicí páka), červené tlačítko Start/Stop, ovladač BMW iDrive a tlačítka Setup a M Mode, jimiž lze aktivovat různá nastavení vozu přizpůsobená aktuální jízdní situaci.
Interiéry M modelů se vyznačují charakteristickou kombinací sportovního stylu a prémiové atmosféry. Jde o výsledek kombinace propracovaného designu a kvalitních použitých materiálů. Obložení interiéru je nyní standardně v matně šedém provedení Dark Graphite. Volitelně jsou pro nové modely BMW M4 Coupé a BMW M4 Cabrio k dispozici hliníková obložení Aluminium Rhombicle Anthracite a Finely Polished Aluminium. Více exkluzivity do interiéru přinese volitelná palubní deska potažená materiálem Sensatec s propracovanější strukturou povrchu.
M sportovní sedadla s vyhříváním a paměťovou funkcí jsou součástí standardní výbavy. Zaujmou také integrovanými opěrkami hlavy a osvětlenými logy M. Volitelně je připravena ventilace předních sedadel. Standardní výbavou je kožené čalounění Merino, které může nahradit celokožené čalounění Merino, BMW Individual rozšířené kožené čalounění Merino nebo celokožené čalounění BMW Individual Merino. Ve všech případech jsou připravena čtyři barevná provedení.
Na seznamu volitelné výbavy jsou též elektricky nastavitelná a vyhřívaná skořepinová sedadla M Carbon, jež zajišťují těsnější spojení mezi řidičem a vozem. Kombinují vlastnosti lehkých závodních sedadel, prvotřídní zpracování a vysokou úroveň komfortu při cestách na dlouhé vzdálenosti. Použití uhlíkových kompozitů na nosné prvky sedáků a opěradel, stejně jako otvory v opěradlech a pod hlavovými opěrkami zajistily ve srovnání se standardními sportovními sedadly snížení hmotnosti o 9,6 kg.
Pro BMW M4 Competition Cabrio s pohonem M xDrive lze navíc objednat systém vyhřívání krku Air Collar, který ve třech nastavitelných intenzitách fouká příjemně teplý vzduch na zátylky řidiče a spolujezdce. Tento systém pracuje při jízdě s otevřenou střechou a bez ohledu na vnější teplotu.
Nové BMW M4 Coupé a nové BMW M4 Cabrio v sobě více než kdykoli předtím spojují exkluzivní atmosféru sportovního vozu s pokročilou digitalizací. Na BMW Prohnutém displeji se informace zobrazují v M specifické grafice. Širokoúhlý displej v sobě kombinuje 12,3palcový přístrojový panel a na řidiče natočený 14,9palcový dotykový displej.
Ovládací systém BMW iDrive v nových modelech BMW M4 Coupé a BMW M4 Cabrio pracuje s BMW Operačním systémem 8.5. Grafika a obsah jsou specifické pro M modely, kontrolní displej byl doplněn novými prvky pro obsluhu standardně dodávané třízónové automatické klimatizace. Nastavení teploty, intenzity ventilace a vyhřívání sedadel i volantu lze nyní v závislosti na výbavě obsluhovat buď dotykově ve speciálním liště ve spodní části kontrolního displeje, nebo hlasovým ovládáním.
Neustále zdokonalovaný systém hlasového ovládání pomocí služby BMW Intelligent Personal Assistant umožnil další omezení počtu ovládacích tlačítek a dovolil použít přepracovanou palubní desku. Nové jsou například ovladače pro výdechy ventilace. Standardní výbavou je nyní rozšířené vnitřní osvětlení kombinující nepřímá světla se světelnými linkami, které umožňuje nastavení jasu a výběr jedné z devíti barev.
Součástí standardní výbavy BMW Live Cockpit Professional je cloudový navigační systém BMW Maps. Další standardní výbavou je BMW Head-Up Displej, který v M specifické grafice promítá informace související s jízdou a řízením na čelní sklo. Zobrazuje se například otáčkoměr, ukazatel řazení, případně je připraven pohled M View.
Součástí výbavy BMW Live Cockpit Professional jsou dále dva USB porty pro přenos dat a bezdrátové síťové rozhraní, jakož i integrace chytrých telefonů umožňují bezdrátové spojení prostřednictvím Apple CarPlay® a Android AutoTM. Ve výbavě nových modelů BMW M4 Coupé a BMW M4 Cabrio nechybí ani bezdrátová nabíječka telefonů či systém Hi-Fi reproduktorů s 10 zdroji zvuku a zesilovačem o výkonu 250 W.
Pro individualizaci přesně na míru těchto vysokovýkonných automobilů je k dispozici exteriérový paket M Carbon, který ještě intenzivněji zvýrazňuje závodní charakter obou modelů. Jeho součástí jsou karbonové vsadky krajních nasávacích otvorů v přídi, zadní difuzor a kryty vnějších zpětných zrcátek. Pro nové BMW M4 Coupé je připraven také zadní spoiler vyrobený z plastu zesíleného uhlíkovými vlákny. Volitelně dostupný paket M Race Track snižuje hmotnost vozu až o 25 kg. Kromě M karbon-keramických brzd jsou jeho součástí také skořepinová sedadla M Carbon a lesklé karbonové obložení interiéru Carbon Fibre.
Příslušenství BMW Performance Parts poskytuje další možnosti, jak přizpůsobit intenzivní zážitek z jízdy a dynamickou auru nových vysokovýkonných sportovních modelů preferencím jejich řidičů. Spektrum možností dodatečné výbavy specifické pro daný model zahrnuje vnější komponenty z uhlíkových kompozitů, kovaná kola M Performance se středovou maticí, M Performance podlahové rohože nebo M Performance obložení volantu.
BMW M4 Competition Coupé s pohonem M xDrive:
kombinovaná spotřeba paliva: 10,1–10,0 l/100 km; kombinované emise CO2: 229–226 g/km
BMW M4 Coupé (6stupňová manuální převodovka):
kombinovaná spotřeba paliva: 10,1–10,0 l/100 km; kombinované emise CO2: 230–226 g/km
BMW M4 Competition Coupé (8stupňová převodovka M Steptronic):
kombinovaná spotřeba paliva: 9,9–9,7 l/100 km; kombinované emise CO2: 223–219 g/km
BMW M4 Competition Cabrio s pohonem M xDrive:
kombinovaná spotřeba paliva: 10,3–10,2 l/100 km; kombinované emise CO2: 233–231 g/km