Vyšší, delší…nové MINI Countryman se oproti svému předchůdci znatelně zvětšilo o šest centimetrů na výšku a třináct centimetrů na délku.
Díky rozšířeným blatníkům, osobitému charismatu a modernímu minimalistickému designu s čistě řešenými plochami je nyní podstatně působivější. V interiéru nabízí tento robustní dobrodruh značky MINI ještě více prostoru, pohodlí a bezpečnosti – a zásluhou pohonu všech kol i mimo zpevněné cesty. Díky novým režimům MINI Experience a většímu počtu asistenčních systémů, včetně hlasem ovládaného MINI Intelligent Personal Assistant, jsou výlety v novém MINI Countryman ještě pohodlnější a zábavnější. K tomu přispívá i čistě elektrické hnací ústrojí, jež díky dvěma výkonovým verzím dále umocňuje potěšení z jízdy, které je pro značku MINI charakteristické. Tento model rovněž jako vůbec první MINI vyráběné v Německu otevírá nové možnosti z hlediska výroby.
A pokud jde o rozměry, 4433 mm dlouhé, 1843 mm široké a 1656 mm vysoké - MINI Countryman je stylovým všestranným vozem a zároveň prostorným každodenním společníkem. Spolu se zvětšeným rozvorem až na 2692 mm se zvýšila také úroveň komfortu. Elektrické MINI Countryman je k dispozici ve dvou výkonnostních variantách: jako MINI Countryman E s výkonem 150 kW/204 k a točivým momentem 250 Nm, které disponuje dojezdem 462 km; MINI Countryman SE ALL4 s výkonem 230 kW/313 k a točivým momentem 494 Nm pak nabízí dojezd 433 km*.
Největší model nové rodiny MINI ve své elektrifikované třetí generaci pokračuje v cestě značky do éry lokálně bezemisní elektromobility. Kompaktní pětidveřový crossover s délkou více než čtyři metry, která byla v době uvedení u vozů MINI nevídaná, najel na úspěšnou vlnu již při svém debutu v roce 2010. Není divu, vždyť volitelný pohon všech kol tohoto dobrodruha zajišťuje bezpečnou a nespoutanou zábavu za volantem – a to i mimo zpevněné cesty.
Design nové generace modelů MINI je moderní, digitální a nezaměnitelný. Se svou novou rodinou modelů posouvá značka MINI potěšení z jízdy, uživatelský zážitek a zodpovědný přístup do nové éry. Tato komplexní transformace na cestě k tomu, aby se do roku 2030 stala plně elektrickou značkou, se odráží v autentickém designu nových modelů, který kombinuje progresivní technologie s elementárními principy designu a s kořeny značky. Přitom v sobě zahrnuje také městský charakter MINI a v neposlední řadě i ryzí radost z inovací.
Nové MINI Countryman se svou napřímenou a minimalistickou siluetou ztělesňuje dobrodružný styl, všestrannost a suverenitu kompaktního crossoveru. Expresivní off-roadový charakter vytváří typické proporce MINI, díky nimž je nové MINI Countryman nezaměnitelné. Krátké převisy, krátká kapota a dlouhý rozvor v kontrastu s velkými koly kombinují klasické designové prvky MINI se sportovně navrženou karoserií.
Design nového MINI Countryman se navíc vyznačuje vylepšenou aerodynamikou, což je vlastnost jednoznačně přispívající k nízké spotřebě. Působivá výsledná hodnota součinitele odporu vzduchu cx = 0,26 čistě elektrického MINI Countryman je ve srovnání s předchozí generací (cx = 0,31) značným posunem vpřed.
Moderní pojetí designu exteriéru charakterizují jasně tvarované plochy, mírně zaoblená střecha s plynulým přechodem do nově navrženého C-sloupku a charakteristický černý pás po spodním obvodu karoserie. Výrazný zadní C-sloupek je novým, dobře viditelným prvkem navrženým pro odlišení různých modelů, stupňů výbavy a následných edicí. Grafika a nápisy jsou minimalistické, přičemž harmonicky splývají s designem vozu a zároveň ladí s barvou zvolené kontrastní střechy.
Zjednodušení na nejnutnější prvky vede k tomu, že charakteristické designové rysy MINI, jako je vizuální dělení karoserie na tři části, prosklení po celém obvodu vozu a kontrastní střecha, působí ještě efektněji a dodávají novému designovému stylu na jeho působivosti.
Přední část elektrického MINI Countryman definují výrazné obrysy nové osmiúhelníkové přední masky chladiče. Do ní je integrován téměř neviditelný radarový senzor, který je nezbytnou výbavou pro dále vylepšené funkce asistenčních systémů.
Nová generace modelu MINI Countryman je prvním vozem své značky s asistenčními systémy úrovně 2, které umožňují poloautomatickou jízdu. Některé designové prvky v přední části se liší v závislosti na zvoleném stupni výbavy. Například u výbavy Favoured zaujme nová stříbrná barva Vibrant Silver, použitá na detailech karoserie.
Nápadný vzhled vozu dále zvýrazňují prvky LED světel pro denní svícení. Volitelně je k dispozici možnost vybrat si mezi třemi grafikami pro světla denního svícení a zadní světla, což je další prvek podtrhující osobitost. Všechny světelné režimy navíc začínají a končí speciálně navrženými animacemi na uvítanou a rozloučenou.
Stejně jako horní část karoserie, ani přední světlomety již nemají chromované rámečky, což se promítá do soustředěnějšího výrazu přední části. S výrazně tvarovanou kapotou, nepatrně širším rozchodem kol a zvýšenou stavbou vyzařuje z nejvšestrannějšího MINI mimořádná robustnost.
Při pohledu z boku působí nové MINI Countryman minimalisticky a zároveň mohutně. Černý pás kolem spodní části vozu je užší než u předchůdce. Výrazný design C-sloupku podtrhuje linii zadní střechy a zároveň ji opticky zkracuje. Celá karoserie tak působí vzpřímenějším dojmem, což ještě více akcentuje charakter nového MINI Countryman. Robustní vzhled dotvářejí až 20palcová kola z lehké slitiny v různých provedeních.
Díky novému estetickému pojetí MINI má zadní část vozu mimořádně jednotný vzhled daný čistými plochami a zapuštěnými zadními světly. Svislá zadní světla odkazují na klasická světla MINI a ohraničují širokou střední část zádě. Zdůrazňují tak široký rozvor nového MINI Countryman a zároveň dodávají vozu dojem mimořádné kvality. Stejně jako přední světlomety jsou i zadní světla schopna pomocí různých grafických režimů podtrhnout určitou část charakteru nového MINI Countryman.
Palubní deska nového MINI Countryman se obejde bez obvyklého displeje za volantem, veškerý důležitý obsah se promítá na volitelný head-up displej. Toto řešení, navržené v duchu zachování pouze toho nejdůležitějšího, zajišťuje lepší výhled dopředu a utváří prostorný interiér s důmyslně navrženými a vysoce kvalitními komponenty.
Stejně jako u nového MINI Cooper, také v tomto případě má hladká a prohnutá palubní deska ve výbavách Classic, Favoured a JCW vůbec poprvé textilní povrchy.
Útulná atmosféra v MINI Countryman je ovlivněna použitím teplých a příjemných materiálů. Speciálně vyvinutý proces pletení slouží k vytvoření univerzální, snadno udržovatelné struktury dvoubarevného textilu z recyklovaného polyesteru. Celý interiér je rozdělen na horní a spodní část horizontální linií vedoucí pod novým kruhovým přístrojem. Nad ním jsou všechny designové prvky, jako jsou výdechy ventilace a kliky dveří, sladěny, což zdůrazňuje propracovanost a smysl pro detail.
Čisté tvary palubní desky a zvětšený prostor na předních sedadlech dodávají interiéru moderní a vzdušný ráz. Řidič a spolujezdec si v novém MINI Countryman užívají výrazně vyššího komfortu, neboť v oblasti ramen a loktů mají téměř o tři centimetry více místa. Šířka v oblasti ramen zadních sedadel byla zvětšena o 2,5 centimetru.
Na přání dodávaná panoramatická prosklená střecha, jejíž přední polovinu lze otevřít, dodává interiéru více světla. Sportovní sedadla jsou k dispozici jako součást základní výbavy a ve verzi JCW také s volitelným elektrickým nastavením a paměťovou funkcí. Další možnost relaxace nabízí na přání dodávaná masážní funkce. Mezi předními sedadly zvyšuje komfort široká nastavitelná středová loketní opěrka.
Zadní část poskytuje maximální jednoduchost a prostor. Zadní řadu sedadel lze posouvat v rozsahu 13 cm, což znamená buď velký prostor pro nohy cestujících vzadu, nebo další objem zavazadlového prostoru navíc. Opěradla na tři části rozdělených zadních sedadel jsou individuálně nastavitelná v šesti polohách a až o 12 stupňů. Po sklopení zadních sedadel lze v zavazadlovém prostoru o objemu 460 až 1450 litrů snadno přepravovat i objemné předměty. Další úložný prostor pod podlahou se hodí pro přepravu nabíjecího příslušenství elektrického MINI Countryman. Na přání dodávané tažné zařízení nabízí další plus co do praktičnosti. Hlavice tažného zařízení je elektricky výsuvná, přičemž hmotnost brzděného přívěsu může činit až 1200 kg.
Centrální OLED displej nastavuje zásluhou vysokého rozlišení a kulatého tvaru nová měřítka. Dominantou interiéru je středový displej, který rozšiřuje klasický kulatý přístroj předchozího modelu o zcela nové pojetí a všestranné funkce. MINI Interaktivní jednotka je centrem zážitků i komfortu. Díky MINI Operačnímu systému 9 lze všechny funkce vozu obsluhovat intuitivně dotykem nebo hlasem. V přepracovaném interiéru se displej přesunul blíže k oběma předním sedadlům a je mimořádně snadno dosažitelný. Průměr tenkého dotykového displeje s kvalitním skleněným povrchem činí 240 mm a svou logikou ovládání připomíná běžný chytrý telefon.
Volitelné režimy MINI Experience rozšiřují zážitky z jízdy v interiéru pomocí projekční jednotky umístěné za kruhovým displejem. Palubní deska tak v závislosti na zvoleném režimu svítí různými vzory a barvami se speciální světelnou grafikou. Barvy vnitřního osvětlení v celém voze odpovídají promítaným světelným vzorům. V kombinaci s nově vytvořeným konceptem zvuků MINI Driving Sounds u elektrického MINI Countryman a se specifickými grafickými prvky na OLED displeji mohou fanoušci MINI zažít uvnitř nového MINI Countryman vlastnímu vkusu či náladě přizpůsobenou atmosféru jako nikdy předtím.
Záměrně minimalistické je i nové a moderní barevné pojetí materiálů. Použity jsou pouze nově vyvinuté, velice kvalitní a ekologické materiály. Povrchy z recyklovaného polyesteru v podobě vysoce kvalitního 2D úpletu pokrývají palubní desku a výplně dveří. Jejich dvoubarevné provedení dodává interiéru svěžest a vytváří příjemnou atmosféru. Čtyři nově navržená čalounění vyjadřují různé verze moderního a pocitově příjemného pojetí interiéru.
V novém MINI Cooper lze ovládat řadu funkcí pomocí vůbec prvního plnohodnotného hlasového asistenta. MINI Intelligent Personal Assistant lze aktivovat vyslovením „Hej MINI“ nebo pomocí tlačítka na volantu. Hlasová interakce probíhá na kulatém OLED displeji formou animace grafických prvků, typografie a avatara. Pro vizualizaci mají uživatelé možnost volby mezi „MINI“ – stylizovaným vyobrazením MINI – nebo volitelně psem „Spikem“, kterého již mnozí fanoušci MINI znají. Komunikace s tímto virtuálním společníkem je díky vylepšenému rozpoznávání hlasu přirozená. Řidič tímto způsobem může ovládat navigaci, telefon, zábavu a řadu dalších funkcí vozu.
Nový designový jazyk „Charismatická jednoduchost“ se odráží také v estetice uživatelského rozhraní, které spojuje funkční a emocionální prvky. Zjednodušený design využívá zcela novou, mimořádně moderně působící grafiku. Statické a dynamické prvky se přirozeně prolínají do kruhového tvaru OLED displeje a mají jasnou strukturu. Mikroanimace vylepšují již tak mimořádně intuitivní interakci mezi řidičem a centrálním přístrojem, a tím podtrhují digitální charakter nové rodiny vozů MINI.
MINI Operační systém 9 je vlastním vývojem společnosti BMW Group a jeho základem je softwarová sada Android Open Source Project (AOSP). Ovládání je intuitivní a řídí se standardy známými ze spotřební elektroniky.
Ve středu obrazovky se nachází hlavní menu, kde lze přejetím prstem do strany vybrat a zároveň spustit personalizovaný obsah. Ve spodní části displeje je stálý stavový řádek obsahující záložky „Navigace“, „Média“, „Telefon“, „Všechny aplikace“ a v závislosti na situaci i tlačítko „Home“. Přejetím prstem od spodního okraje obrazovky nahoru se objeví pás nástrojů, což je postup, který zákazníci znají z mnoha zařízení spotřební elektroniky. Zde lze uložit oblíbené funkce a rychle je znovu použít, jedná se například o navigační cíle či rozhlasové stanice. Pás nástrojů lze aktivovat také pomocí tlačítka s hvězdičkou na multifunkčním volantu. Horní část obrazovky je vyhrazena pro informace důležité pro řízení, jako je rychlost jízdy, a také důležité informace o stavu vozidla. Volitelný Head-up displej zobrazuje nejdůležitější jízdní informace do zorného pole řidiče.
Teplota pro řidiče a spolujezdce se trvale zobrazuje na levém a pravém okraji displeje. Do MINI Interaktivní jednotky je integrované také nastavení klimatizace a lze jej kdykoli upravit na horní liště dotykem nebo hlasem. V závislosti na zvoleném režimu Experience se jediným klepnutím na ukazatel rychlosti celá MINI Interaktivní jednotka změní na typický rychloměr MINI.
Součástí volitelného paketu Driving Assistant Plus je kromě známého automatického aktivního systému pro udržování rychlosti také asistent řízení a udržování jízdního pruhu. Zvýšený komfort, který tento systém nabízí, kombinuje pohodlné, uvolněné a přesné ovládání vozu a zároveň řidiči usnadňuje jízdu v monotónních a méně náročných dopravních situacích. Přehledné uspořádání displejů, ovládacích prvků a snadno pochopitelných funkcí má za výsledek vysokou úroveň bezpečnosti.
Rozsáhlý balíček volitelné výbavy Driving Assistant Professional zahrnuje novou funkci, která na základě částečně automatizované jízdy úrovně 2 pomáhá řidiči plynule dojet ke správnému výjezdu na dálnici. Tento asistent vyhledává pomocí senzorů vozidla a dalších asistenčních systémů mezery v provozu potřebné pro změnu jízdního pruhu směrem k výjezdu a zajistí, aby vozidlo jelo optimální rychlostí pro provedení automatické změny jízdního pruhu.
MINI Countryman poprvé nabízí také poloautomatickou jízdu na dlouhých rovných úsecích, a to až do rychlosti 60 km/h. Až do této rychlosti může řidič za předpokladu, že i nadále pozorně sleduje okolní provoz, pustit volant. Řidič musí být neustále připraven aktivně řídit a brzdit. Tato funkce navazuje na ostatní asistenční systémy a přebírá podélné i příčné řízení vozidla v daném jízdním pruhu.
Nové MINI Countryman přináší lokálně bezemisní mobilitu a potěšení z jízdy na elektrický pohon. Zcela přepracované hnací ústrojí a prodloužený dojezd umožňují vyrazit na výlety za hranice města, a to i zásluhou dvojice výkonných elektromotorů a pohonu všech kol. Elektrické varianty jsou k dispozici v provedení Countryman E a jako Countryman SE ALL4 s vyšším výkonem a pohonem všech kol.
MINI Countryman E s elektromotorem o výkonu 150 kW/204 k a točivým momentem 250 Nm zrychluje z klidu na 100 km/h za 8,6 s a dosahuje maximální rychlosti 170 km/h. Dvojice elektromotorů v MINI Countryman SE ALL4 s pohonem všech kol nabízí kombinovaný výkon 230 kW/313 k a točivý moment 494 Nm. Tato verze je schopna zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a rozjet se až na maximální rychlost 180 km/h.*
Nové MINI Countryman je k dispozici také s inovativními a hospodárnými zážehovými motory. Je nabízeno jako MINI Countryman C s pohonem předních kol, MINI Countryman S ALL4 s pohonem všech kol a v nejvýkonnější variantě MINI Countryman JCW ALL4 s pohonem všech kol. Nové MINI Countryman bude v nabídce rovněž se vznětovým motorem.
Mírně zvětšený rozchod kol a prodloužený rozvor jsou základem pro vynikající jízdní vlastnosti. Dokonce i základní podvozek nového MINI Countryman nabízí sportovní charakter s typickým MINI pocitem z jízdy jako v motokáře. Samozřejmostí je použití vysoce kvalitních, pečlivě naladěných tlumičů a tuhých stabilizátorů, které zaručují ještě větší přesnost a citlivost řízení a zároveň zabraňují náklonům karoserie.
Celý soubor komponentů od náprav, řízení a tlumičů až po elektronické systémy podvozku a stabilizační systém je vzájemně propojen tak, aby za všech situací vytvářel výjimečné zážitky z komfortní, ale přitom sportovní jízdy. Nové MINI Countryman se vyznačuje velmi přesným řízením, přičemž jedno otočení volantem znamená 55 mm na hřebenu řízení.
K vynikající jízdní dynamice a ovladatelnosti vozu dále přispívá integrovaný brzdový systém. Rychle reagující a jisté brzdy zvyšují dynamiku a přesnost ovládání vozu. Kratší brzdná dráha ve spojení s mnoha asistenčními systémy řidiče je zárukou vyšší bezpečnosti.
Zákazník si může podle svých preferencí vybrat mezi vyváženým a komfortním, případně mimořádně sportovním podvozkem. Na přání je k dispozici adaptivní podvozek se světlou výškou sníženou o 15 mm a frekvenčně řízenými tlumiči. Tento podvozek se přizpůsobuje podmínkám na silnici a je významným přínosem pro ovladatelnost vozu. Kromě toho lze 19- a 20palcová kola kombinovat se sportovními pneumatikami, a tím dále vylepšit příčnou a podélnou dynamiku. Aerodynamicky optimalizovaná 17palcová kola jsou naopak navržena pro prodloužení dojezdu elektrického MINI Countryman.
Díky průměru pneumatik zvětšenému o 30 mm na celkových 710 mm působí MINI Countryman vizuálně mohutnějším dojmem a zároveň nabízí lepší jízdní vlastnosti a komfort. Kromě toho se šířka pneumatik na volitelně nabízených 19- a 20palcových kolech z lehké slitiny zvětšila o 20 mm na 245 mm. Tím se dále podpoří pro MINI typický pocit z jízdy jako v motokáře. Dostupné průměry kol z lehké slitiny sahají od 18 do 20 palců.
Režimy MINI Experience poprvé přenášejí zábavu z jízdy, která je pro značku typická, také digitálními a vizuálními prostředky. K aktivaci různých režimů stačí pouhé stisknutí přepínače „Experiences“. Závody inspirovaný režim GO-KART zvyšuje agilitu MINI Countryman tím, že upravuje nastavení podvozku. V tomto režimu také projektor za centrálním OLED displejem zahalí celý interiér do červených odstínů inspirovaných modelem John Cooper Works. Reakce plynového pedálu se následně naladí na sportovní jízdu. Pro obzvláště sportovní zážitky z jízdy byl pro tento režim vytvořen speciální zvuk připomínající jízdu motokárou, který se vyznačuje velmi výraznými tóny, jimiž poskytuje vhodnou zvukovou kulisu pro svižnou a dynamickou jízdu. Zábavu z jízdy lze navíc umocnit úpravou chování řízení a také speciálně kalibrovanými zásahy stabilizačního systému.
Tyto pohlcující zážitky z jízdy navíc umocňují zcela nově vytvořené akustické světy složené z digitálních zvuků MINI Sounds. V interiéru nového MINI Countryman je na přání k dispozici audiosystém Harman Kardon Surround, který prostřednictvím zcela nových jízdních zvuků umožňuje i z akustického hlediska volbu mezi intenzivní a relaxační atmosférou. Repertoár těchto zvuků zahrnuje nezaměnitelný zvuk značky MINI, ale také znělky pro nové režimy MINI Experience, stejně jako soubor nových zvuků označujících informační a výstražné funkce. Tyto takzvané zvukové ikony mají podobnou funkci jako vizuální ikony, protože fungují jako jasně stanovené symboly pro určité události nebo informace. Přibližně 30 těchto zvukových signálů je nových, a to od akustického doprovodu směrových světel a výstražného systému bezpečnostních pásů až po tóny systému Park Distance Control (PDC). Tím vznikl výrazný rozpoznávací prvek, který dodává MINI jeho individualitu i v akustické rovině.
Baterii MINI Countryman lze nabíjet střídavým proudem o výkonu 22 kW. Obě elektrické verze lze nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 130 kW. To znamená, že lze baterii nabít z 10 na 80 % za necelých 30 minut. V závislosti na teplotě zajistí aktivní navádění prostřednictvím navigačního systému MINI, aby vysokonapěťová baterie dosáhla s předstihem ideální teploty pro co nejrychlejší nabíjení. Tím lze, zejména za nízkých teplot, výrazně zkrátit dobu nabíjení.
Nové a přehledné možnosti nastavení usnadňují nabíjení a zvyšují přehled a komfort zákazníka. Lze například zvolit čas zahájení nabíjení nebo nastavit konkrétní časové okno. Předem je možné také určit konkrétní cílovou úroveň kapacity baterie. Pro obzvláště příjemný start lze nastavit ukončení nabíjení do zvoleného času odjezdu a interiér vozidla do této doby klimatizovat na požadovanou teplotu.
Aplikace MINI nabízí pohodlný přehled o procesu nabíjení, i když zákazník není v blízkosti vozidla. Poskytuje podrobnosti o aktuálním stavu nabití baterie, umožňuje navrhovat trasy optimalizované z hlediska nabíjení a zobrazit dosavadní historii nabíjení – včetně všech nákladů a úspor.
Nové MINI Countryman kombinuje lokálně bezemisní elektromobilitu s nejvyšší možnou úrovní ekologické kompatibility ve výrobě. To zahrnuje upuštění od všech chromovaných dekorativních prvků exteriéru a interiéru i výrobu kol z lehké slitiny, využívající až ze 70 % z druhotného hliníku. To vedlo v kombinaci se skutečností, že se k výrobě používá ekologicky čistá elektřina, ke snížení emisí CO2 ve srovnání s konvenčními výrobními procesy. Kromě toho nejsou pro výrobu efektivních synchronních motorů s aktivním buzením potřeba žádné vzácné kovy.
Povrchy, vnitřní výplně dveří, podlaha a rohože jsou vyrobeny z recyklovaného polyesteru. Tato vysoce kvalitní, barevná a ekologická alternativa k tradičním materiálům výrazně snižuje emise CO2 v celém hodnotovém řetězci, při jeho výrobě se navíc spotřebuje méně vody než při výrobě bavlny.
MINI Countryman SE ALL4 (kombinovaná spotřeba elektřiny: 18,5–17,0 kWh/100 km podle WLTP; kombinované emise CO2: 0 g/km).
*Všechny uvedené technické údaje jsou předběžné.