ELEKTROMOBILITA.

ÚVOD DO ELEKTROMOBILITY.


ZÁKLADNÍ POJMY:

 

AC dobíjení.

  • Při střídavém (AC) dobíjení je akumulátor vozidla dobíjen výkonem, který je buď omezen výkonem dobíjecího bodu nebo palubní dobíječkou ve vozidle (to, co je menší).
  • Zařízení pro AC dobíjení jsou zpravidla menších výkonů, jsou jednodušší a levnější.
  • Dobíjet můžeme:
    • Veřejném parkovišti.
    • V práci.
    • Doma.
    • V hotelech.





 

 

DC dobíjení (rychlé).

  • Stejnosměrné (DC) dobíjení umožňuje dobíjení přímo do akumulátoru vozidla, který si také řídí dobíjecí výkon.
  • Dle legislativy je rychlodobíjení označované od výkonu 50kW do 125kW.
  • Zařízení pro DC dobíjení jsou komplikovanější a dražší, ale dobíjení není omezeno výkonem palubní dobíječky, protože je dobíjen přímo akumulátor vozidla.
  •  72 % trhu s veřejným dobíjením v ČR ovládají 3 subjekty (www.eon-drive.cz | www.premobilita.cz | www.elektromobilita.cz).
  • Dobíjet můžeme:
    • Během nakupování.
    • Na cestách.
 

UFC dobíjení (ultrarychlé).

  • Stejnosměrné (DC) dobíjení umožňuje dobíjení přímo do akumulátoru vozidla, který si také řídí dobíjecí výkon.
  • Dle legislativy je ultrarychlé dobíjení označované od výkonu 125kW.
  • Zařízení pro DC dobíjení jsou komplikovanější a dražší, ale dobíjení není omezeno výkonem palubní dobíječky, protože je dobíjen přímo akumulátor vozidla.
  • Velmi nákladná investice.
  • Dobíjet můžeme:
    • Na cestách.






 

Veřejné dobíjení tvoří pouze zlomek možností
(data platná k roku 2022 na území ČR).


 

DOBA NABÍJENÍ.


 

Ultrarychlé
dobíjení +150 kW.

  • 10-20 minut.

Rychlé dobíjení
50-120 kW.

  • 30-60 minut.

Standardní AC
dobíjení 22 KW.

  • 2-4 hodin.

Domácí AC
dobíjení 7-11 kW.

  • 6-8 hodin.

Obyčejná 3,2 kW.
 

  • 12+ hodin.

 

ASPEKTY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST
DOBÍJENÍ ELEKTROMOBILU.


 

Kapacita sítě / přípojky.
 

  • DimenzE přípojného místa na distribuci nebo na místní rozvod (amperáž, 1-fáze, 3-fáze).
  • Rizika zatížitelnosti (dopady na lokální DS) náhlým vysokým odběrem.

Typ / výkon dobíjecí stanice.
 

  • Stanice normálního dobíjení (AC) / rychlonabíjecí (DC) / wallbox (AC).
  • Výkony 3 kW, 11 kW, 22 kW, 50 kW-125 kW (DC).

Schopnost vozidla dobíjet
daným výkonem.

  • Ne každé vozidlo lze dobíjet libovolným výkonem (obvykle rozdíl pro 1-fáze / 3-fáze).
  • Vozidlo nemusí plně využít výkon stanice.
     

Battery management (nabíjecí křivka).

  • Nabíjecí proud se v čase mění (snižuje) - baterie si řídí proces dobíjení tak, aby byl šetrný (battery management).
  • Maximálním výkonem se dobíjízejména v první třetině/polovině kapacity, poté se výkon výrazně snižuje.

Kapacita baterie (k dobití).

  • Baterie nemají paměťový efekt, lze dobíjet i po malých částech v celém rozsahu kapacity.
  • Různá kapacita baterií u různých typů vozidel (větší baterie = delší dojezd = delší čas nabíjení).

 

MALÁ REKAPITULACE:


  • Palubní nabíječka BMW má standardně 11 kW. U nových modelů i7 a iX je palubní nabíječka o výkonu 22 kW.
  • Výkon DC dobíjení ovlivňuje teplota baterie. Stává se, že v zimě výkon dobíjení rapidně klesá.
  • Životnost baterie ovlivňuje dobíjení. Doporučuje se standardně využívat alespoň jednou za čas klasické AC dobíjení, které baterii vyrovná.
  • Nepoužívat prodlužovací kabely a jiné podobné pomůcky.

 

DOBÍJECÍ STANICE.


 

Flexible Fast Charger.

  • Přenosná dobíjecí stanice (dodáváno společně s BEV vozy).
  • Nabíjecí kabel pro nabíjecí stanice na střídavý proud 1f a 3f nabíjení.
  • Nabíjecí výkon až 11 kW (3 fázově).
  • Nabíjecí výkon až 3,7 kW (1 fázově).
  • Odolné, vodotěsné provedení.
  • 10 x 10 x 35 cm / váha 4 kg, 6 m kabel.
  • Možnost připojení různých adaptérů zásuvek:
    • 16A 1 fázová.
    • 16A nebo 32A 3 fázová.
  • Automatické nastavení nabíjecího výkonu dle adaptéru.
  • Dostupný úchyt na zeď.

Wallbox Essential.

  • Kompaktní design.
  • Provedení BMW a MINI.
  • Držák kabelu a konektoru.
  • Odolné tělo vůči vlivům počasí možnost umístit dovnitř i ven.
  • Ochrana proti úniku zbytkového proudu (DC složka).
  • Výkon až:
    • 7,4 kW (1 fázový).
    • 22 kW (3 fázový).
  • Možnost temperování vozu a zvolení času dobíjení.
  • LED stavová obrazovka.
  • Servisní aplikace.
     

E.ON Drive Hypercharger.

  • Standardizovaná modulární technologie umožňuje škálovatelnost výkonu 75 kW až 150 kW nebo 75 kW až 300 kW.
  • 15 palcová obrazovka.
  • Dostupnost varianty pro zdravotně postižené vyhovující mezinárodním standardům zohledňuje výšku konektorů/displeje.
  • Disponuje až 2 DC konektory – CCS nebo CHAdeMO.
  • Možnost osadit také konektorem pro AC dobíjení.
  • Volitelně s kapalinou chlazenými dobíjecími kabely pro ty nejvyšší výkony a snazší manipulaci.






 

DOTACE PRO DOMÁCNOSTI.
NOVÁ ZELENÁ ÚSPORÁM.


PODMÍNKY DOTACE:

1. Pro rodinné i bytové domy.

Žadatel o dotační podporu je majitelem objektu a má tam trvalé bydliště.

Dobíjecí stanice musí být instalována s aktivním prvkem dynamického řízení.

Technický popis musí být vypracován odbornou firmou.

2. Dotace pro rodinné domy:

1-2 dobíjecí body.

Maximální dotační podpora 30.000 Kč s DPH na dobíjecí bod nebo do výše 50 % celkových nákladů.

3. Dotace pro bytové domy:

Nutné žádat jako 1 projekt pro celý bytový dům.

Žadatelem je SVJ prostřednictvím oprávněné osoby.

Maximální dotační podpora 45.000 Kč s DPH na dobíjecí bod nebo do výše 50 % celkových nákladů.

 

 

PRODEJNÍ PROCES:

1. Nákup / objednávka elektromobilu.

2. Nabídka wallboxu a předání kontaktu odborné firmě.

3. Studie proveditelnosti instalace odbornou firmou.

4. Předložení nabídky zákazníkovy.

5. Instalace dobíjecí stanice odbornou firmou.

6. Zpětná vazba.

7. Spokojený zákazník.

ELEKTRICKÉ VOZY BMW
 

> Více o elektrických vozech

BMW NA CESTĚ K UDRŽITELNÉ
BUDOUCNOSTI

> Více o udržitelnisti u BMW

BMW CHARGING
 

> Více o BMW Charging